torsdag 31 januari 2008

surdegsskola

jag blev som sagt tidigare inspirerad av lyxlasse att börja med surdeg. väldigt roligt och avkopplande när man har fått in rutinen på att "assistenta", hitta rätt konsistens på deg, få till jäsningen och till slut få bra smak på brödet. men den stora belöningne är att man kan ge något annorlunda och gott till sina närmaste i familjen, goda vänner och arbetskollegor. när jag började så tog det lite tid innan allt löste sig och alla poletter ramlade ned. innan jäsningen kom igång ordentligt tog det lite tid. verkar som om jäshäxan inte bodde här när jag började, men nu har hon flyttat in det lovar jag. bakar i dag bröd utan jäst, bara surdeg. och nu jä'v.... jäser det som bara den. men nu skall jag försöka beskriva hur jag gorde för att komma igång med min lilla surdeg sm just ny fyller ca 4 veckor.

dag 1
100 g lunkent vatten (ca 37 grader
100 g rågmjöl

lägg det i en burk (glasburk är att föredra då du ser bra vad som sker) förslut burken. ställ den på ett varmt och skön ställe 8+20-25 grader).

dag 2
låt den jobba. rör om i den med sked.

dag 3

fyll på med
100 g råg
100 g vatten som ovan.
rör om


dag 4
klar för att kunna baka på. på morgonen tar ut ca 100 gram, låt resten vara kvar i burken, förslut den och sätt in i kylskåpet.
de 100 grammen som du hat tagit till sidan blandar du med 100 g rågmjöl och 100 g vatten. låt stå tills på kvällen och baka enligt några av ovanstående recept.


det som är kvar kan du använda när du vill, men du behöver mata din lilla surdeg minst 1 dag i veckan mend ca 100 g rågmjöl och 100 g vatten. om du inte bakar på 1 vecka. ta bort stora delar av surdegen, låt en bit ligga kvar och mata den igen. detta för att surdegen inte skall bli gammal.

PS 1!!! kör igång fort, det är roligt som bara den och stoltheten man känner är stor samt kärleken från familjen son plötselig tycker om en.

PS 2!! jäshäxan är rätt trevlig

Inga kommentarer: